Modernizacja Głównego Dworca PKP w Olsztynie zbliża się do końca

Prace związane z remontem Głównego Dworca PKP w Olsztynie nadal trwają. Chociaż nie jest przewidywane, że obiekt zostanie oddany do użytku publicznego w bieżącym roku, prace modernizacyjne postępują pełnym tempem.

Początkowo planowano zakończyć prace remontowe i uruchomić ponownie budynek dworca w drugiej połowie ubiegłego roku. Jednakże, ze względu na obecność azbestu, używanego do konstrukcji dachu, termin ten musiał zostać przesunięty. Bezpieczne usunięcie azbestu, a także konieczność wykonania dodatkowych prac związanych z odprowadzaniem ścieków oraz budową zbiornika retencyjnego i systemu drenażu, spowodowały opóźnienie do początku 2024 roku.

Aktualnie, otwarcie tej kluczowej inwestycji dla Olsztyna jest planowane na lato bieżącego roku. Prace są intensywne, a obiekt, który powstaje, będzie czwartym Głównym Dworcem PKP w Olsztynie. Pierwszy z nich został wybudowany w 1872 roku, drugi powstał po 1945 roku w wyniku odbudowy poprzedniego, a trzeci został zbudowany w latach 1969-1971. Budowa nowego obiektu ma na celu podkreślenie nowoczesności miasta poprzez prezentację modernistycznej architektury dworca.

Nowy budynek zostanie wzniesiony na planie trapezu, a na jego frontowej elewacji pojawi się neonowy napis „Dworzec Główny”, przeniesiony z poprzedniego obiektu i zaakceptowany przez konserwatora zabytków. Elewacja będzie miała długość 73 metrów, a szerokość pod dachem wyniesie 29 metrów. Najwyższy punkt dachu będzie na wysokości 12 metrów. Budynek zostanie połączony z pierwszym peronem, co podkreśli nowoczesny charakter dworca.

Aktualnie pasażerowie mają do dyspozycji perony numer 3 i 4. W tym czasie wykonawca skupia się na budowie peronów numer 1 i 2, oraz na pracach wykończeniowych w nowej nastawni – która ma być gotowa do użytku w kwietniu tego roku – oraz przejściu podziemnym. Na peronach zostaną umieszczone odrestaurowane, słynne wiaty, które są pod nadzorem konserwatora zabytków. Ze względu na różnorodność rozmiarów tych wiązań, musiały one zostać odpowiednio dostosowane do konstrukcji nowych peronów.