Rozwój komunikacji miejskiej w Olsztynie – rekordowy wzrost liczby pasażerów w 2024 roku

W 2024 roku, publiczny system transportu w Olsztynie zanotował wyjątkowy rok. Blisko 47 milionów osób skorzystało z komunikacji miejskiej, co stanowi znaczący, bo aż 21-procentowy wzrost (czyli o ponad 8 milionów ludzi) w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy to z usług transportu publicznego korzystało niecałe 40 milionów pasażerów.

Zasługą tego sukcesu było uruchomienie nowych linii tramwajowych – numer 4 i 5. Zjawisko podobne do obecnego boomu na transport publiczny miało miejsce w 2016 roku, kiedy po raz pierwszy wprowadzono tramwaje. Tramwaje, jak potwierdzają dane, są kluczowym elementem systemu transportowego miasta.

Statystyki z października 2024 roku pokazują, że liczba osób korzystających z tramwajów w ciągu typowego dnia roboczego wzrosła o imponujące 58% w porównaniu do października 2022 roku (z około 23,5 tysiąca do ponad 37 tysięcy). W tym samym czasie liczba pasażerów autobusów spadła o 6% (z około 116,5 tysiąca do 109 tysięcy). W sumie, w ciągu typowego dnia roboczego, komunikacja miejska obsługiwała ponad 146 tysięcy osób, co stanowi wzrost o 4% w porównaniu do roku 2022.

„Istotnym czynnikiem wpływającym na wyższą frekwencję pasażerów było wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla uczniów szkół z Olsztyna, których rodzice są podatnikami w tym mieście” – mówi prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk.

W ostatnim kwartale 2024 roku zaobserwowano znaczny wzrost liczby bezbiletowych przejazdów, co sugeruje, że te nowe rozwiązania cieszą się dużą popularnością.

„Umowy z sąsiednimi gminami mają ogromne znaczenie. Aktualnie system komunikacji miejskiej w Olsztynie obejmuje cały teren przyległych gmin, takich jak Dywity, Barczewo, Stawiguda lub Jonkowo” – dodaje Marcin Szwarc, dyrektor Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie.

Nowo nawiązana współpraca z Gminą Jonkowo umożliwiła uruchomienie linii numer 145. System ten opiera się na dzieleniu kosztów – zarobione z biletów pieniądze służą do utrzymania linii, a wszelkie brakujące środki są pokrywane przez gminę, do której linia dociera.

Wzrost liczby pasażerów przekłada się także na większe dochody z biletów. W 2024 roku netto ze sprzedaży wyniosło 37 135 332 złote, co oznacza wzrost w porównaniu do wcześniejszych lat – 34 444 364 złote w 2023 roku i 32 548 971 złote w 2022 roku.