Wody Polskie ogłosiły wznowienie sezonu żeglugowego na Kanale Elbląskim po przerwie zimowej. Flota Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej, znana jako „biała flota”, rozpoczyna regularne rejsy, które w poprzednim sezonie przyciągnęły prawie 70 tysięcy turystów.
Komunikat o otwarciu Kanału Elbląskiego, jeziora Drużno i Systemu Jezior Warmińskich dla żeglugi został wydany przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku. Bogusław Pinkiewicz, rzecznik RZGW, zapewnił, że szlak jest odpowiednio oznakowany i gotowy do użytkowania, a Transportowy Dozór Techniczny potwierdził jego bezpieczeństwo. W tym sezonie nie są przewidziane większe remonty na kanale, jedynie niezbędne naprawy bieżące.
Ruch na kanale ma się rozpocząć od sobotniego poranka. Szczególnie duże natężenie ruchu przewiduje się na najbardziej popularnych pochylniach: Kąty oraz Buczyniec, gdzie tego dnia spodziewanych jest około 30 dużych i małych jednostek. Taka sytuacja ma utrzymać się przez następne dni, do kolejnej niedzieli.
Kanał Elbląski jest jedną z najchętniej odwiedzanych dróg wodnych w województwie warmińsko-mazurskim. W zeszłym roku, pomiędzy majem a wrześniem, na najbardziej zatłoczonej pochylni Buczyniec przeprowadzono około 3,5 tysiąca przepraw, które obsłużyły prawie 5,5 tysiąca jednostek pływających.
Z równoczesnym otwarciem sezonu, „biała flota” Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej rozpoczyna swoje trasy. Jest to największy operator statków pasażerskich na kanale – w poprzednim sezonie przewiózł on blisko 70 tysięcy pasażerów.
Anna Kościukiewicz-Skorupa z Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej podkreśliła, że pływają one codziennie na odcinku pochylniowym Kanału Elbląskiego, a także oferują rejsy po śluzach w Ostródzie, do Miłomłyna i Starych Jabłonek. Duże zainteresowanie rejsami jest widoczne przed długim weekendem – turyści dzwonią i rezerwują terminy.
Kanał Elbląski, wybudowany w 1862 roku, jest unikalnym zabytkiem hydrotechniki, słynącym z systemu pięciu pochylni z „suchym grzbietem” – w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Aby pokonać różnicę poziomów, statki turystyczne i inne jednostki pływające są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale znajdują się też cztery śluzy: w Miłomłynie, Zielonej, Małej Rusi i Ostródzie.
Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii w 2011 roku. Lokalne samorządy usiłują wpisać go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.