Szymany w Olsztynie: Lotnisko na drodze do innowacji i finansowego odrodzenia

Port lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach stoi przed istotnym wyzwaniem związanym z poprawą swojej sytuacji finansowej. Plany wdrożenia projektów o podwójnym zastosowaniu mogą jednak przekształcić to miejsce w strategiczny punkt na mapie kraju.

Strategiczna rola portu lotniczego

Logistyka i infrastruktura lotnicza odgrywają kluczową rolę w bezpieczeństwie państwa. Port lotniczy w Szymanach, jak wskazuje raport Ministerstwa Obrony Narodowej, ma potencjał stać się ważnym elementem systemu obronnego kraju. Dokument podkreśla potrzebę rozwijania infrastruktury na lotniskach, które dotychczas nie pełniły funkcji wojskowych. Niestety, raport nie precyzuje, skąd będą pochodzić środki na realizację tych planów.

Wyzwania związane z niską liczbą pasażerów

W ubiegłym roku port lotniczy w Szymanach obsłużył zaledwie 68 tysięcy pasażerów, co plasuje go wśród najmniej popularnych lotnisk w Polsce.

Perspektywy projektów o podwójnym zastosowaniu

Położenie portu w pobliżu Przesmyku Suwalskiego daje mu unikalne możliwości stania się węzłem transportowym dla krajów bałtyckich. Kluczowym projektem jest budowa centrum recyklingu statków powietrznych, które zajmie się demilitaryzacją oraz odzyskiem surowców z samolotów i helikopterów. Inwestycja, której koszt szacowany jest na 100 milionów złotych, jest na etapie uzyskiwania pozwoleń. Planowany termin zakończenia to drugi kwartał 2027 roku. Połowa finansowania ma pochodzić z funduszy unijnych, a reszta z budżetu spółki.

– Utworzenie centrum recyklingu to kluczowy krok w transformacji naszego modelu biznesowego, co może znacznie zwiększyć nasze przychody – podkreśla Wiktor Wójcik, prezes portu Olsztyn-Mazury. Po zakończeniu budowy centrum ma być dzierżawione, a rozbiórką maszyn zajmie się firma AMS Poland.

Innowacyjne rozwiązania w zarządzaniu ruchem

Lotnisko w Szymanach, obecnie wyposażone w system ILS, planuje dalsze unowocześnienia. Zamiast tradycyjnej wieży kontrolnej, wprowadzony zostanie zdalny system AFIS. Technologia ta, kosztująca 6 milionów złotych, pozwoli na zarządzanie ruchem lotniczym bez stałej obecności personelu. Projekt powinien zostać ukończony do 2027 roku.

– System AFIS przyniesie oszczędności i otworzy nowe możliwości, które chcemy udostępnić także innym mniejszym lotniskom, co przyniesie dodatkowe dochody – mówi Wiktor Wójcik.

Nowe możliwości i wyzwania

Dzięki projektom o podwójnym zastosowaniu Szymany mogą przezwyciężyć obecne wyzwania finansowe. Pomimo niskiej liczby pasażerów, port oferuje połączenia do kilku miast europejskich, a w sezonie zimowym również do Egiptu. Dotychczasowe działania przynosiły straty – w zeszłym roku wyniosły one 17,7 miliona złotych, a zadłużenie sięgnęło 184 milionów złotych. Wdrożenie nowych inicjatyw może odmienić sytuację finansową i wprowadzić port Olsztyn-Mazury na ścieżkę zrównoważonego rozwoju.