Olsztyn inwestuje w elektryczne autobusy: 11 nowoczesnych pojazdów na ulicach do 2027 roku

Olsztyn przygotowuje się do znacznej modernizacji swojego systemu komunikacji miejskiej, koncentrując się na elektryfikacji. Zamówienie obejmuje jedenaście nowych autobusów elektrycznych oraz infrastrukturę ładowania, co ma kosztować około 50 milionów złotych. Wprowadzenie tych pojazdów do użytku planowane jest na maj 2027 roku, a projekt wspierany jest z funduszy unijnych przeznaczonych dla Polski Wschodniej, które zostały jednak zmniejszone po decyzji miasta o rezygnacji z blisko 100 milionów złotych dodatkowych środków.

Przejście na ekologiczną komunikację

Olsztyn podejmuje kroki w kierunku bardziej ekologicznej komunikacji miejskiej. W związku z tym miasto ogłosiło przetarg na zakup nowych autobusów elektrycznych oraz budowę niezbędnej infrastruktury ładowania. Zajezdnie przy ul. Sikorskiego i ul. Kołobrzeskiej zostaną wyposażone w stacjonarne ładowarki o mocy 300 kW oraz jednostanowiskowe 150 kW, a także mobilne ładowarki 60 kW. Projekt ten jest współfinansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej w ramach programu mającego na celu poprawę mobilności miejskiej i promocję ekotransportu.

Szczegóły techniczne

W planach jest zakup sześciu autobusów dwunastometrowych i pięciu przegubowych, osiemnastometrowych. Nowe pojazdy będą musiały spełniać wysokie standardy, w tym posiadać niskopodłogową konstrukcję, brak stopni w drzwiach, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, takie jak rampy i specjalne miejsca dla wózków. Wyposażenie obejmuje klimatyzację, monitoring w jakości HD, automaty biletowe oraz tablice informacyjne zsynchronizowane z centralnym systemem zarządzania.

Elastyczność w projekcie

Miasto uwzględniło możliwość rozszerzenia projektu, w przypadku zdobycia dodatkowego finansowania – o trzy kolejne autobusy i dwie ładowarki. Czas realizacji tych opcji przewidziano na 16 miesięcy od momentu otrzymania dodatkowych funduszy. Podstawowa część projektu ma zostać zakończona w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy, z terminem dostawy planowanym na koniec maja 2027 roku. Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 49,76 miliona złotych netto.

Kroki w stronę nowoczesności

Nowa flota autobusów nie tylko zastąpi najstarsze pojazdy w mieście, ale także ustanowi nowe standardy technologiczne i komfortowe. Jest to inwestycja, która ma na celu połączenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych z troską o środowisko i lepszą jakość życia mieszkańców Olsztyna.

Zmiany w strategii finansowania

Obecne plany są wynikiem zmian w podejściu do finansowania transportu z funduszy unijnych. Po zmianie władz miasta zakres projektu został zmniejszony; zrezygnowano z części tramwajów i planowanych elektrobusów, a zamiast 20 pojazdów, Olsztyn otrzyma jedynie 11. Zmniejszeniu uległa również kwota dofinansowania – o około 100 milionów złotych.

W ramach projektu przewidziano także inne działania: rozbudowę zajezdni autobusowej, rozwój inteligentnych systemów transportowych oraz modernizację wybranych przystanków, pętli i przejść dla pieszych.