10 października 2025 roku w Szkole Podstawowej nr 3 w Barczewie zorganizowano ćwiczenia ewakuacyjne, które miały na celu sprawdzenie efektywności procedur bezpieczeństwa oraz przygotowanie uczniów i personelu na wypadek zagrożenia pożarowego. Alarm został ogłoszony z powodu symulowanego pożaru w piwnicy, co zmusiło dyrektora szkoły do szybkiej reakcji.
Natychmiastowa reakcja i mobilizacja służb
Po ogłoszeniu alarmu dyrektor szkoły natychmiast powiadomił odpowiednie służby ratownicze. W odpowiedzi, Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Olsztynie wysłało cztery jednostki straży pożarnej. W akcji udział wzięły dwa zespoły z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Biskupcu oraz jednostki OSP z Barczewa i Barczewka. Strażacy przystąpili do akcji gaśniczej zaraz po przybyciu na miejsce i dokonaniu rozpoznania sytuacji.
Zadania strażaków podczas symulacji
Podczas ćwiczeń strażacy mieli do wykonania kilka kluczowych zadań. Najważniejszym z nich było odnalezienie osoby, która nie opuściła budynku, oraz udzielenie jej kwalifikowanej pierwszej pomocy. Równocześnie prowadzono działania mające na celu ugaszenie pożaru oraz kontrolę jego rozprzestrzeniania.
Edukacja i praktyczne szkolenie dla uczniów
Ćwiczenia te były również doskonałą okazją do edukacji całej społeczności szkolnej. Uczniowie oraz nauczyciele mieli możliwość zapoznania się z procedurami ewakuacyjnymi w praktyce. Dzieci, po zakończeniu próbnej ewakuacji, udały się do sali gimnastycznej, gdzie strażacy przeprowadzili pokaz i praktyczne szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
Interaktywny pokaz pierwszej pomocy
Podczas tego spotkania dzieci mogły nauczyć się podstaw resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO), ćwicząc na specjalnych fantomach. Tego typu interaktywne zajęcia mają na celu nie tylko naukę, ale również wzbudzenie większej świadomości na temat zagrożeń i sposobów ich unikania.
Podsumowanie i znaczenie ćwiczeń
Przeprowadzone ćwiczenia miały ogromne znaczenie zarówno dla strażaków, jak i społeczności szkolnej. Strażacy mogli dokładnie zapoznać się z obiektem, sprawdzić dostępność hydrantów oraz przećwiczyć swoje umiejętności w realistycznych warunkach. Z kolei uczniowie i nauczyciele zyskali cenną wiedzę praktyczną, która może okazać się nieoceniona w sytuacji realnego zagrożenia.
źródło: facebook.com/KMPSPOlsztyn
