Nowy rok szkolny w Olsztynie zapowiada się wyjątkowo, stawiając przed uczniami i ich rodzinami wiele nowych wyzwań. Powodem są trwające modernizacje w kilku placówkach edukacyjnych. Dzieci będą uczyć się w nietypowych lokalizacjach, takich jak zakłady przemysłowe czy obiekty sakralne, co może wpłynąć na przebieg edukacji. Co więcej, mimo tych zawirowań, pozostaje sporo wolnych miejsc w placówkach edukacyjnych miasta.
Nowatorskie przestrzenie edukacyjne
Przedszkola nr 20 i 24 przechodzą gruntowne remonty, które uniemożliwiają dzieciom powrót do tradycyjnych sal aż do początku 2026 roku. W tym okresie dzieci będą kontynuować naukę w prowizorycznych miejscach. Również w szkołach średnich zmiany są znaczące — uczniowie Zespołu Szkół Ekonomiczno-Handlowych będą uczęszczać na zajęcia w Szkole Podstawowej nr 1 oraz przy Parafii pw. św. Józefa. Z kolei Zespół Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych przenosi swoje lekcje do Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz fabryki Michelin Polska. W przypadku XI Liceum Ogólnokształcącego z oddziałami integracyjnymi, uczniowie znajdą tymczasowe schronienie w szkole językowej English Perfekt.
Demograficzne wyzwania edukacji
Olsztyńskie placówki oświatowe stają też przed wyzwaniami demograficznymi. Decyzja rady miasta o zamknięciu dwóch przedszkoli i placówki doskonalenia nauczycieli spowodowała redukcję etatów, co wpłynęło na 31 nauczycieli. W kilku przedszkolach, takich jak nr 24, 32, 28 i 40, nie udało się utworzyć nowych grup z powodu niskiego zainteresowania. Mimo to, na terenie miasta funkcjonować będzie łącznie 114 oddziałów przedszkolnych, obejmujących 2776 dzieci.
Jeśli chodzi o klasy pierwsze szkół podstawowych, przygotowano 71 oddziałów dla 1634 siedmiolatków. Niemniej jednak, nawet po zakończeniu procesu rekrutacyjnego, dostępnych pozostaje jeszcze 194 wolnych miejsc. Podobna sytuacja występuje w szkołach średnich, gdzie z 2360 miejsc wciąż niewypełnionych jest 158.
Przed olsztyńską edukacją rysuje się rok pełen wyzwań i innowacyjnych rozwiązań. Nowe warunki nauki, choć trudne, mogą przynieść ze sobą nowe możliwości i doświadczenia dla uczniów oraz nauczycieli.